Система виховної роботи
Одним із напрямів діяльності Знам'янського дитячого будинку-інтернату ІІ-ІІІ-ІV профілю є виховна робота.
Виховання - цілісний процес формування і розвитку особистості, який триває усе життя. Людина накопичує і вдосконалює свій життєвий досвід, розширює та поглиблює свої знання, оволодіває новими цінностями. Однак саме дитячі роки – час найбільш інтенсивного розвитку особистості, формування її характеру та поведінки.
В дитячому будинку-інтернаті працює вісім вихователів, які використовують різні засоби, методи та прийоми виховання з урахуванням вікових, гендерних, психологічних особливостей вихованців, які мають вроджені вади і потребують корекції та розвитку.
Організація виховної роботи спрямована на створення спеціального реабілітаційного простору для оптимального розвитку особистості дитини з обмеженими можливостями, її адаптації в суспільстві та допомога у соціалізації особистості.
Цілі і завдання виховання реалізуються у таких напрямах, як моральне, валеологічне, трудове, екологічне, економічне, естетичне, правове та патріотичне виховання. Вихователі розвивають у вихованців навички спілкування, художні здібності та таланти, культурно-гігієнічні навички, сприяють формуванню найкращих людських якостей, виховують повагу до людей та праці, відповідального ставлення до природи, суспільства і себе, долучають до культурно-історичних цінностей, тощо.
Виховна робота організовується у ігровій формі, формі спілкування або трудової діяльності індивідуально або у групах з використанням словесних, наочних та практичних методів. Виховання дітей з особливими потребами вимагає делікатного, тактичного ставлення оточення до її психічних чи фізичних недоліків. Важливо виховати в дитини оптимізм і впевненість, сформувати здатність долати труднощі, стимулювати її компенсаторні можливості, орієнтувати на позитивні якості та водночас розвинути здатність до критичної оцінки своїх дій та вчинків. Спільне виховання таких дітей веде до формування позитивного ставлення до своїх однолітків, адекватної соціальної поведінки, формування особистої орієнтації на максимально повну реалізацію потенціалу розвитку та навчання.